Theorie

Wat is beelddenken?

Steeds vaker hoor je de term beelddenken voorbij komen. Wat is beelddenken nu precies en wat voor gevolgen kan de beelddenkvoorkeur van jouw kind op zijn ontwikkeling hebben binnen het basisonderwijs?

Elk mens wordt als beelddenker geboren. Taal in gesproken woorden is dan nog niet aanwezig. Naarmate de baby groeit, groeien ook de hersenen. Taal ontwikkelt zich. Onze hersenen bestaan uit een linker en een rechter gedeelte. Het linker gedeelte stuurt o.a. het talige denken aan en het rechter gedeelte is actief voor het visuele. Zo rond het 4e/5e levensjaar komt er bij het overgrote deel van de kinderen de omslag naar het talige denken, waarbij bij opname van lesstof de linkerhersenhelft steeds meer gebruikt wordt.

Ons schoolsysteem: niet het systeem van jouw kind

Ons schoolsysteem is gebaseerd op de grote groep kinderen die talig hun informatie verwerken. Echter er is ook een groep kinderen die vasthoudt aan het visuele en informatie merendeel blijft verwerken via de rechter hersenhelft. Als deze kinderen lesstof aangeboden krijgen volgens het talige systeem dan is de kans groot dat zij vastlopen. Je kunt dit o.a. herkennen aan het niet goed kunnen automatiseren van tafels, plus- en minsommen, technisch lezen is lastig, vervolgens ontstaan er problemen met begrijpend lezen (het technisch lezen vraagt namelijk nog heel veel aandacht, waarbij het kind niet toekomt aan de eigenlijke inhoud van de tekst), topografie is moeilijk. Ook zie je vaak dat deze kinderen associatief en creatief denken en snel afgeleid zijn. Door dat creatieve denken gaan zij vaak voorbij aan datgene wat school van jouw kind wil en je kind komt met een geheel eigen antwoord. Helaas fout voor school echter bij navraag is het heel knap om de gedachtengangen te horen hoe je kind tot zijn antwoord is gekomen. Het antwoord is eigenlijk helemaal niet fout!

Beelddenkers denken vanuit het geheel en niet vanuit kleine stukjes. De methoden op school zijn vaak opgebouwd uit elke les weer een onderdeel te geven om zo toe te werken naar het uiteindelijk geheel (bottom-up strategie). Voor een beelddenker werkt dit niet. Zij werken vanuit gehelen en moeten zien waar het aangeleerde onderdeel binnen het geheel past (top-down strategie).

Is mijn kind een beelddenker?

Om erachter te komen of uw vermoeden klopt en uw kind een visuele voorkeur heeft, beantwoord dan volgende vragen:

  1. Kan jouw kind goed puzzelen?
  2. Houdt je kind veel van de TV en/of tablet?
  3. Speelt je kind graag met constructiespeelgoed (Lego e.d.)?
  4. Heeft je kind een levendige verbeelding en kan daardoor opgaan in zijn/haar fantasiewereld?
  5. Wordt hij/zij gemakkelijk afgeleid?
  6. (Moet je instructies vaak herhalen voordat taken worden uitgevoerd?
  7. Heeft je kind laat leren lopen?
  8. Wiebelt hij/zij veel?
  9. Eerst doen en dan pas denken?
  10. Is hij/zij overweldigend aanwezig op verjaardagen en in pretparken? (Na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken?)
  11. Denkt je kind erg zwart-wit?
  12. Is hij/zij er perfectionistisch, faalt niet graag (gevoelig voor kritiek)?
  13. Wint je kind graag en is het een slechte verliezer?
  14. Herinnert hij/zij gebeurtenissen gedetailleerd (zelfs van jaren geleden)?
  15. Heeft je kind problemen met het vasthouden van een pen en een slecht handschrift?
  16. Heeft je kind een allergie, last van astma of veel oorontstekingen (gehad)?
  17. Heeft je kind een goed gevoel voor humor (creatieve woordspelingen)?
  18. Moeten de etiketten uit kleding geknipt worden? Draagt hij/zij graag zachte stoffen en heeft hij/zij bijvoorbeeld een hekel aan harde knoopjes?

Als je 10 van de bovenstaande vragen met ‘ja’ hebt beantwoord, is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker.

Bron: Test Linda Silverman, boek Upside-Down brilliance: The Visual-Spatial Learner

Neem contact met de praktijk op voor meer informatie!